Saturday, December 7, 2013

Ceritera Guru Pelatih UPSI @ PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka - Part 2




Assalamualaikum..


Kemain 'to be continued' bagai, bajet ada orang baca. Tapi pedulik apa aku, blog aku yang punya, nanti kalau sempat merasa tua boleh la juga baca sambil tunggu anak cucu balik dari kolumpo. eh?



Hari kedua sebagai guru pelatih.




Buat masa sekarang ni masih elok lagi la ingatan aku, takut juga kalau aku tak abadikan momen momen indah ni dekat mana mana, nanti makin lama makin lupa. Sedih. T__T



Kami sebenarnya diberikan 16 minggu (4 bulan) untuk menjalani LM-latihan mengajar dan 2 minggu Rancangan Orientasi Sekolah (ROS). 2 minggu ni termasuk sekali la dalam 16 minggu tu, jadi ROS 2 minggu, LM 14 minggu. Masa taklimat LM itu hari, pihak UPSI ada cakap terpulang kepada pihak sekolah sama ada nak buat ROS ataupun tak. Ikut budi bicara pihak sekolah atau GPK gitu laa. Aku dan member aku memang buat ROS atas saranan GPK PK supaya kami kenal dulu PPKI-P di sini. Ini bebudak pendidikan khas, bukan boleh main mengajar je. Emosi, tingkah laku, kawalan kelas semua tu kau kena jaga sebab diorang ni istimewa dari kanak kanak normal, istimewa sangat :')




Bermulanya ROS kami. Hari kedua ni lah merudumkan mood excited aku nak mengajar. Aku kena relief kelas tahap 1. Tahap 1 ni diwajibkan PPM (Pembantu Pengurusan Murid) untuk masuk ke kelas sepanjang guru mengajar bertujuan menjaga bebudak ni semua. Aku tak tahu apa apa lagi sebenarnya, PPM dengan cikgu pun tak berapa nak kenal sangat yang mana satu. Masuklah aku ke kelas Ceria 2 ini. Masuk kelas - konpiden - muka cool - jangan terlalu garang - jangan terlalu baik. 


Kelas Ceria 2


Okayyy kelas. Saya cikgu baru kat sini... Boleh panggil Cikgu Syazana ye.
Boleh bagitahu cikgu tak nama kamu semua pulak? 
Kita mula dengan yang duduk depan sekali ni haa..eh kenapa awak makan dalam kelas ni? Ni bulan puasa kan? 

Takde respon..

oooo tak puasa ya?

Masih takde respon..

hmmm..ok takpelah.

*Bangun pulak sorang budak yang duduk belakang sekali*

Budak belakang : Heyyy budak! Ape kau buat kat sini haa?

Aku : Budak?? *Muka garang* duduk! Bagitahu cikgu apa nama kamu?

Budak belakang : Takde nama! Kau keluar sekarang *sambil tolak aku keluar kelas*..

Aku keraskan badan cuba melawan, budak ni besar dari aku, tapi aku tinggi daripada dia, boleh tahan kuat jugak dia tolak. Aku tinggikan suara..


Pergi duduk dekat tempat awak! 


Dia pun pergi duduk dekat tempat dia. fuhhhh..bagus dengar arahan.


Aku pun borak borak je la dengan diorang ni, puasa ke tak, tinggal dekat mana, berapa orang adik beradik, baju raya dah beli ke belum...bla..bla..bla.. Tapi...tapi...budak belakang tu buat tak tahu je dekat aku, sibuk bercakap dengan kawan kawan dia. Aku pun memang buat tak tahu jugak lah dekat dia. 



Lepas tu aku nak tulis apa entah dekat whiteboard, aku pun pergi la dekat meja belakang ambik marker pen. Budak belakang ni tetiba bangun pergi kunci pintu, lepastu dia pergi dekat aku dia cakap "aku nak bunuh kau" sambil selongkar cari pensil dalam kotak pensil dia. Aku buat donno je lagi. Lepastu dia datang bawak pensil terus cucuk perut aku -_-"


Heiiiiii...!!!


Sebelum apa apa yang teruk lagi bakal terjadi, aku mem'blah'kan diri. Terus menuju ke kawan aku di bilik sebelah. 


Tolong aku wehhh, aku takut arr dengan budak tu. wuuuu...


Aku pergi semula ke kelas tu dengan kawan aku, PPM tengah marah marah budak tu sambil pegang rotan, budak tu diam je.


PPM : Cikgu lain kali cikgu marah sikit dia ni.

Aku : hehehe..tu la, takut jugak saya tadi.


Budak tu pun menjadi seoarang yang baik sampai waktu kelas aku tamat.


Muhammad Azeem :)


Cikgu Syazana selepas kejadian :)



Disinilah pentingnya ROS tu, untuk kita kenal kenal dengan pelajar dulu, tahu emosi diorang, tingkah laku diorang kerana dari situlah kita boleh buat peneguhan dan sebagainya. 


Budak belakang tu namanya Azeem *alahaiii rindu pulak la dekat dia* :'(
Dan disebalik kejadian tadi sebenarnya Azeem ni seorang yang sukakan perhatian. Dia akan buat apa sahaja sampai guru beri perhatian kepada dia. Comel sangat lettewww kan :')


Bila aku dah lama dengan diorang, sebenarnya diorang ni sangat sangat penyayang. Azeem kadang kadang buat aku tetiba sebak, tetiba terharu, tetiba senyum, tetiba ketawa, tetiba marah. Kau kena pandai baca tindak tanduk dia baru kau boleh kawal dia. 


Masa hari hari akhir kami dekat PPKI-P ni, aku pergi dekat Azeem. Saja borak dengan dia...


Azeem...

Kenape? 

Nanti cikgu dah nak pindah, cikgu dah tak ajar kat sini lagi. Nanti Azeem dah tak jumpa cikgu tau.

Kenapa nak pindah?

Sebab cikgu kena ajar dekat tempat lain, cikgu dah takde kat sini... 

Jangan laa.. jangan la pindahhh... duduk sini je...

Emm.. Azeem sayang cikgu tak?

Sayang la...jangan la pindah, awak duduk sini la...

Tak boleh Azeem cikgu kena  pindah jugak :'(
Azeem balik la dulu..bye bye.. (diorang tengah beratur sebelum balik ke rumah)

Byeeee.... *dia senyum*






Makin lama makin banyak perubahan yang aku nampak pada Azeem. Cikgu doakan Azeem terus jadi budak yang baik ye. Azeem memang dah dapat syurga, cikgu pulak belum tentu lagi. Kalau boleh Azeem tarik cikgu masuk syurga sekali di sana nanti ye? Panjang umur kita jumpa lagi.. Cikgu sayangkan kamu semua..







*crying*




To be continued - Part 3





Thursday, December 5, 2013

Ceritera Guru Pelatih UPSI @ PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka - Part 1




Assalamualaikum...




Okay, kuatkan hati tulis juga.


4 bulan, 15 Julai - 8 November 2013..
Terima kasih Allah Kau berikan aku peluang untuk bergelar pendidik di SSN SMK Seri Kota, Melaka, walau sekadar guru pelatih. 


Cikgu Syazana :')


Habis je exam semester 6, kami akan buat preparation untuk LM, latihan mengajar. Emm, kalau nak ikutkan perasaan aku waktu ni 'lahaii, masa ni macam cepat sangat berjalan, tup tup dah bulan 7, tup tup dah kena packing barang pegi Melaka. Tak boleh ke lepas raya? Ni tengah tengah bulan puasa pulak tu, nanti nak balik macam susah je nak dapat cuti, LM kau ingat boleh suka suka je nak cuti macam ponteng kuliah? err.. salah satu syarat untuk grad adalah menjalani latihan mengajar selama 4 bulan dan kami hanya diberikan 3 hari sahaja cuti bersebab'. 





Suasana baru, tempat baru, housemate baru, kehidupan baru dan semua yang baru baru belaka..
Ada orang cakap adatlah kalau dah nama cikgu pelatih, macam macam hal kau akan alami. Ya, betul sangat!
Lepas family aku bertolak balik Perlis, tinggal lah aku dengan member aku. Dekat sekolah ni aku dengan member aku ni je kos pendidikan khas, kami menyewa satu rumah dengan bebudak BM, Math, Moral. 8 orang satu rumah, 4 bilik. Jarak dari rumah ke sekolah lebih kurang 5 minit naik kereta, kami dah berpakat bagai dah untuk tumpang kereta salah seorang housemate ni ke sekolah, tiap tiap bulan kami akan bayar duit minyak. Ok, setel. Sehari sebelum kami memulakan LM, kami terima ujian yang boleh dikatakan sangat besar. Family semua dah balik, aku dengan kawan aku sedih sangat time tu. Tapi....it's okay, Allah kan ada :')


*kau pehal gambar taknak rotate pulak dah masuk blog*


Bermulanya hari pertama sebagai guru, cikgu, pendidik, ustazah...err..? ;)
Mula-mula sampai sekolah tu dia punya berdebar macam mula-mula nak masuk sekolah menengah, macam mula-mula nak masuk U. Sampai boleh terlupa nama pengetua yang berbuih dok hafal dari semalam.
Dah jumpa pengetua, kami diminta duduk di barisan hadapan sekali, dekat tempat duduk cikgu cikgu untuk diperkenalkan dalam perhimpunan! oh damn. 


*my first week*


Kalau dulu masa perhimpunan asyik tengok cikgu cikgu je kat depan, sekarang aku pulak yang dekat tempat cikgu cikgu tu. Perasaan masa tu seronok jugak la sampai rasa nak guling guling je depan bebudak, sorry la cikgu ter'over' excited sikit. Sikit je, berdebar tetap bertingket tingket.






Lepas perhimpunan, kami cikgu2 pelatih 9 orang ni semua diminta pergi ke library untuk taklimat serba sedikit dari pengetua dan GPK-Guru Penolong Kanan. Bila pengetua tanya kos kami semua, GPK PK (Pendidikan Khas) macam terkejut, "eh, pendidikan khas ye?".. Ahh kenapa pulak?






Pengetua mintak kami ikut GPK masing2, dan masa nak keluar tu GPK PK datang dan cakap "dah dekat 4 tahun PK tak pernah terima guru pelatih". Ohh... *segan betul nak berborak sebenarnya* :D
"Jom ikut saya pegi kelas PK". Senyum. 



PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka.


"Assalamualaikum cikgu". Errr, hehehe...waa'laikumussalam. Dulu aku bagi salam dekat cikgu2, sekarang bebudak bagi salam dekat aku. Cikgu? Cikgu ke? Macam tak percaya pun ada dah jadi cikgu. Lahaiiii nye lah, first time praktikal kan :)





Dah sampai Bilik Gerakan PK, kami jumpa GPK PK dengan guru pembimbing. MashaAllah baiknya lah diorang ni, mula mula tadi nampak garang. Kan dah cakap Allah tu ada tak kira kita susah ke senang :)
Tengah2 bincang pasal jadual dan subjek apa nak ajar, datang sorang budak autisme. Dia tanya GPK pakai handphone brand apa? Hahaha..student pendidikan khas pertama yang aku jumpa dekat sekolah ni.
Tetiba aku dapat call dari pejabat cakap aku tak masuk kelas relief tingkatan berapa entah. Marah2. Terus GPK PK pegi pejabat bagitau aku akan duduk di blok pendidikan khas dan hanya akan relief kelas pendidikan khas je. huhu..mana cek tau! jangan arr marah2, saya budak baru belajaq :'(


*student pertama aku jumpa*


Dah habis bincang2 bagai tu, bermulalah sesi orientasi. Aku dengan member aku ni dibawak ke kelas2 pendidikan khas dan berkenalan dengan pelajar2, cikgu2, dan PPM. Dah salam2 say hyee2 dekat bebudak, diorang macam nak kata teruja pun tak, seronok pun tak, tak seronok pun tak. Sokayyyy, diorang tak kenal cikgu cikgu baru ni lagi letteww..






Sebelah petangnya kami kemas2 barang pindah keluar dari rumah sewa. Rumah sewa yang baru ni dekat sangat dengan sekolah, jalan kaki je dalam 5 minit sampai la. Tak payah la aku cerita sebab apa, cukuplah aku simpan je dalam kepala, bukan nak berdendam ke ape. Tapi.....abaikan. Yang aku terharu sangat Allah hadirkan seorang hambaNya untuk tolong kami angkat semua barang. Member kepada kawan aku, terima kasih Allah. Keberkatan bulan ramadhan juga barangkali.






Hari kedua dekat PPKI (Program Integrasi Pendidikan Khas)..






To be Continued...









Wednesday, November 13, 2013

Erti Manusia Pendidik...




Assalamualaikum..




Di sini aku manusia pendidik..


Di sini aku menyayangi ahli-ahli firdausi..


Di sini kasih ku tumpah, sayangku tumpah..


Di sini aku tertawa...


Di sini aku menangis...


Di sini aku melompat riang...


Di sini aku terpunduk sedih..


Di sini aku bersenda...


Di sini aku menyakat...


Dan........


Disini jua kakiku berat mahu melangkah pergi.....





4 bulan bersama, memutikkan sayang antara aku dan mereka, antara mereka dan aku...memutikkan rindu bak sang pungguk terhadap bulannya,  Romeo terhadap Julietnya, Shah Jehan terhadap Mumtaznya.. 





Cikgu doakan kalian berjaya di dunia dan akhirat, tiada lain yang cikgu mintak melainkan belajarlah bersungguh sungguh untuk kesenangan masa depan kalian.. Tanggapan orang ini adalah ayat cliche seorang guru, tapi berpeluang menjadi pendidik membuatkan aku memahami bagaimana tingginya harapan seorang guru untuk melihat anak anak didiknya berjaya. Sungguh.





Moga tertulis di dalam takdir kita bakal bersua lagi di PPKI-P, SSN SMK Seri Kota...Itu harapan cikgu yang rindukan kamu, sayangkan kamu semua...









wassalam :'(









Sunday, October 20, 2013

Trip To South Korea



















Bukan nak cakap apa la, hari tu kebetulan pergi Korea  -.-








krukkkk krukkkk krukkkk....... *bunyi cengkerik siang*








byeee byeee...... >.<





Friday, March 1, 2013

Kualiti gambar Sony Ericsson J10i


























































Walaupun nampak 'old school' sebab takde touch screen bagai, tapi aku bangga dengan kualiti gambar phone ni. Dekat 3 tahun dah pakai,  kamera masih elok dan berkualiti. 
ffuuuhhhhh.. *sambil kibas kibas rambut*







assalamualaikum



p/s takde instagram, okbai!




1.3.13






7.30 Gerak ke kelas. Naik bas dari syarikat baru, ada dua pintu.. :D

*beli kuih depan kampus*

8.30 Lect datang bagi kuliah.

bla..bla..bla...zzzzzz...bla..bla..bla..zzzzzz...

9.30 Kelas tamat.


Pergi HEPA, hantar buku sukatan pelajaran untuk fotostat, tunggu bas di pondok bas lama tapi ditempat yang berlainan. 15 minit menunggu, student dan driver bus agak blur blur dengan perubahan tempat mengambil dan menurunkan pelajar yang baru diubah suai ni. Hari pertama mungkin.



Sampai Taman Bahtera terus pergi beli lauk buat makan tengah hari dengan malam. Dan terus ke kedai depan beli beras. Dannnn...

















Balik je dari kedai terus dikejar dek anjing..hmffffff...






1/3/13 Assalamualaikum..







Thursday, February 21, 2013

Semester 6





Semester 6..

PTPTN baru masuk *walaupun agak lewat masuk semester ni*

Sewa rumah dah bayar..alhamdulillah dikurangkan  RM 40.00 :D

Sewa rumah termasuk sekali dengan bayaran internet.







Dan dapat password yang kena main teka teka sendiri -__-



Salam Jumaat...

Assalamualaikum



Tuesday, February 5, 2013

Malam ini aku menangis




Assalamualaikum..


Firman-Nya menegaskan:

“Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, ‘Jadilah!’ maka jadilah sesuatu itu.” (Yassin:82)


Setiap sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya. Ingatlah bahawa janji Allah itu adalah pasti. Ada aku tulis satu entry pasal beberapa perkara yang berlaku dalam semester 5 yang lepas KLIK SINI. Sungguh, macam macam dugaan yang mendatang. Sabar. Itu yang aku buat. Terkadang terbit juga keluhan keluhan yang tak sepatutnya. Di saat menghadapi ujian itulah baru aku ingat pada Allah, minta tolong dengan Allah sedangkan sebelum ni sembahyang pun sengaja dilewatkan bahkan ada jugak yang ditinggalkan terus. Astagfirullahhala'zim..



 Ternyata setiap ujian dan dugaan tu Allah hadiahkan dengan sesuatu yang diluar jangkaan kita. Sungguh hamba bersyukur padaMu ya Rabb, Tuhan yang Maha Mengasihani sekalian makhluk makhlukNya. Aku bersyukur padaMu ya Allah, subhanallah alhamdulillah allahuakbar!!!
 


Cuma aku memohon kepadaMu agar Kau mengampuni segala dosa dosaku serta dosa kedua ibu bapa ku.




Malam Ini Aku Menangis. Ya! Menangis kegembiraan :')




Wassalam...





Sunday, February 3, 2013

Antara Pop Yeh Yeh dan Indie



Tengah tengok tv tadi, cerita Jimmy Neutron. Cerita ni aku tak layan sangat, kalau Spongebob sama Upin & Ipin aku layan, baru kena dengan jiwa. Kononnya. Lepastu mata aku tertancap ke kabinet tv sebelah kanan. Eh album gambar! *sambil buat gaya tanjat boboi*. Layan gambar gambar lama ni ada jugak pekdah daripada mengadap muka sama jambul Jimmy Neutron yang tak kena dengan jiwa tu. Kononnyaaaa (sekali lagi). Dannnn lepas tengok je gambar gambar aku masa kecik kecik dulu mulalah geleng geleng kepala sambil menyumpah seranah berbunyi “shit! Kenapalah daku ini sedemikian rupa?”.





Ni lah antara beberapa perkara yang membuat daku menyesali akan diri sendiri.. =,=



1. Pakai tudung gaya Cikgu Senah 
Kenapa lah aku boleh pakai tudung senget benget macam tu? Dengan rambut terkeluar, lepas tu tudung tu aku pin satu je dekat bawah dagu, yang bahagian bawah tu dibiar terbuai buai ditiup dek angin. Sungguh tak senonoh.



2. Pakai baju compang camping 
Aku dedulu memang nakal. Takdenye istilah nak main kumpul kumpul anak patung ke, nak main mekap mekap ke. Yang aku tau pergi belakang rumah, main panjat panjat pokok beramai ramai lepastu terjun. Yang tu kira ok sikit, nak yang ekstrem lagi pergi jalan yang berbukit, duduk dekat bahagian atas jalan lepastu ambik basikal takde break, naik empat lima orang satu basikal, lepastu turun. Memang bangang. Hahaha.. So budak nakal ni mana ada baju girlish girlish bagai, baju koyak rabak ada la. Heh..heh..heh..



3. Ambik gambar muka takde perasaan 
Yang ni paling menyampah aku tengok. Ambik gambar muka kayu je, tapi aku pelik orang yang ambik gambar tu lain kali suruh la aku senyum sikit kalau dah nampak muka aku lebih kurang je dengan tunggul kayu.



4. Gambar candid 
Yang ni lagi satu. Kadang kadang aku duduk pun belum habis lagi dah snap gambar, lepastu mula la jadi gambar tak senonoh. Zaman dulu dulu mana ada kamera digital yang memori sampai beribu riban gigabytes ye dak? Silap ambik gambar sikit boleh padam, lepastu boleh snap gambar seberapa banyak yang engkau suka. Zaman dulu dulu pakai filem je, gambar jadi ke tak jadi ke belakang kira. Yang pasti kena guna filem dengan sebaik mungkin. Tapi kamera yang pakai filem ni la memberi lebih makna kan? Mesti berkobar kobar nak tengok hasil hasil gambar yang diambil kannnn? =)


Gambar candid yang lect aku ambik itu hari. Macam ni takpe, aku suka..kakaka :D


5. Baju kuning seluar hijau kasut biru tudung merah 
Haaaa ambik kau! Apa punya taste la aku dedulu. Macam mana aku boleh terpikir nak pakai macam tu? Why Syazana why? Tapi yang aku ingat sampai sekarang mak aku akan bagi kebebasan kepada anak anak dia untuk memilih sendiri pakaian serta corak yang berkenan di hati. Cuma corak yang agak tak senonoh sangat tu memang mak aku akan pangkah awal awal. Yang masalahnya sekarang ni kenapa aku boleh padankan warna warna sedemikian rupa? *kesat air mata*



6. Rambut serabai 
Yang aku ni pun satu, dah tau nak ambik gambar tu pergi la sikat rambut kasi senonoh sikit. Ini tidak asalkan boleh je dah sudah.



7. Kembangkan hidung
Sampai sekarang aku masih tertanya tanya apakah modus operandi aku mengembangkan hidung sewaktu gambar diambil? Benci tahap kuasa duaplohlimajuta bila ditengok balik gambar tu. Sumpah benci! huhuhu.. Seingat aku gambar tu diambil untuk pendaftaran masuk tadika. Aku pergi kedai gambar tu dengan abah, abah sikat rambut aku dulu lepastu pakai tudung baru masuk ambik gambar. Aku pun masuk duduk atas kerusi lepas tu macam bangang pergi kembangkan hidung. Apakah??? Tapikan, bila dibelek belek balik gambar tu comel jugak aku masa kecik kecik dulu...wakakaka.. 




P/S masuk dalam troli tolak sendiri..kekeke :D





assalamualaikum babaiiiii...





Friday, February 1, 2013

Misteri 'Makcik P' di masjid




Ini cerita lama sebenarnya, tapi biarlah aku cerita sikit sikit mana lah tau boleh dijadikan bedtime story buat anak anak aku ye dak? kemain 'anak anak' -.-



Kisah ni terjadi dalam bulan puasa kira kira dua tiga tahun yang lalu. Alkisah ada lah seorang makcik ni, orang kampung aku jugak, berperwatakan ramah, berkulit kuning langsat, sederhana tinggi, badan juga sederhana besar layaknya ibu ibu yang berusia dalam lingkungan 50-an. Ceritanya bermula semasa orang orang kampung bersiap siap untuk ke masjid menunaikan solat terawikh. 


P/S gambar sekadar hiasan. Ihsan Google


Tak ketinggalan keluarga aku jugak. Lepas siap siap semua kitorang pun gerak la ke masjid. Masuk je dalam masjid aku terus solat sunat tahiyatul masjid, lepas tu ada lebih masa lagi sebelum muazzin melaungkan azan. Aku duduk sambil zikir zikir sikit kasi jiwa tenang sambil mata melilau tengok orang lalu lalang masuk dalam masjid, mana lah tahu kan kot kot ada rezeki terjumpa bakal mak mertua? heh..heh..


Muazzin pun melaungkan azan. Senyap.


Lepas bacaan iqamat, semua jemaah pun memenuhkan saf saf yang kosong. Tetiba telinga aku dapat tangkap bunyi sebijik motor. Bunyi tu nak kata sayup sayup pun tak, nak kata dekat dekat pun tak jugak. Aku pun toleh kepala ke belakang, lantas berbisik 'dah agak dahhh'. Yang parking motor betul betul depan pintu masjid tu tak lain tak bukan adalah Makcik P. Makcik P, oh ya aku namakan makcik ni sebagai Makcik P (bukan nama sebenar) =)



Sedar bahawa diri sudah lewat, Makcik P dengan tergesa gesa memakai telekung, terus menuju ke saf pertama.Ya, habis dilanggar jemaah jemaah yang berada di saf saf lain. Ada Makcik P kisah? "yang penting aku dapat pahala duduk di saf pertama", ujar Makcik P. Eh tak tak, aku tambah je tu..hahaha... Yang aku ni pulak kebetulan berada di saf kedua yakni di belakang Makcik P.



Almaklumlah masjid di kampung, mesti ada ulat ulat yang selalu terbang dekat lampu tu kan? Tengah tengah khusyuk imam membacakan surah, ulat ulat lampu ni pun mula la buat operasi. Terbang sana terbang sini last last jatuh atas karpet. Dah jatuh atas karpet tu bukan reti nak duduk diam diam, mula la nak berjalan konon konon kepatahan sayap. Dah berjalan tu tak reti reti pulak nak berjalan ke tempat lain, ke Makcik P jugak yang dituju. Dalam beberapa saat aku syak ulat tu dah melata atas kaki Makcik P, Makcik P pun apa lagi terus kibas kibas kain dia, siap angkat sampai paras lutut lagi. Kau bayangkan perasaan aku yang tengah solat dekat belakang Makcik P ni ??? Tak nak tengok, memang dah automatik nampak, nak pejam mata kang terlepas pulak tengok aksi aksi Makcik P. Hahaha..keji gila! tapi boleh dimaafkan sikit kot sebab time ni tengah solat terawikh, ye dak?




 Bila dah ok Makcik P berhenti kibas kibas kain dia, tapi ulat ulat tu macam tak reti bahasa. Tetiba Makcik P kibas kibas lagi kain dia. Ahh sudah! Semangat kemain dia kibas kibas kain, siap toleh kiri kanan tengok ulat tu keluar ke tak. Aku tengok jemaah kiri kanan Makcik P ni steady je, tapi dalam hati tak tahu la kan.



Yang tak boleh belahnya, lepas siap kibas kibas kain tu Makcik P boleh terus rukuk dan sembahyang macam biasa umpama takde apa apa yang berlaku. Stress aku dengan Makcik P ni -,-



Sampai ke tahiyat akhir, aku diam dan berkobar kobar nak tengok reaksi orang orang kiri dan kanan Makcik P. Tapi diorang steady je, semua buat muka biasa biasa je. Ahhh memang pelik! Kira kira hampir ke pukul 10.00 malam, maka selesailah solat terawikh 8 rakaat sekali dengan witir 2 rakaat.



Sampai sampai je di rumah...



Mak, nampak tak makcik kat masjid tadi?

Makcik  mana?

Alaaa makcik yang selalu parking motor depan pintu masjid tu?

Ohh, Makcik P. Kenapa?

Takdela, tapi macam pelik je makcik tu tadi. Boleh pulak dia kibas kibas kain masa tengah sembahyang..

HAHAHAHA... Siapa? Makcik P? HAHAHAHA..

Ha'ah, Makcik P. Kenapa mak??

HAHAHA... Makcik P tu memang macam tu, dia tu tiga suku. HAHAHA...

Patut laaa  .............. -.-




Sekianlah saja kisah Makcik P, semoga menjadi pengajaran buat yang diluar sana. Eh???





Ok, assalamualaikum babaiiii :)






Tuesday, January 29, 2013

" Mampus "




Semalam, yakni sehari yang lepas, yakni pada sebelah petang hari, yakni tengah sedap sedap baring atas katil (berapa banyak yakni kau) datang la sepupu aku yang berumur dalam linkungan 10 tahun. Maka aku pun cepat cepat tutup mata dan berpura pura tidur dengan nyenyak. Entah macam mana entah boleh pula saya ketawa terbahak bahak kemudiannya. Sungguh tak lawak pun mukadimah. 



"Kakna, tolong ajar adik buat kerja sekolah jap?"

"Alaaa, malas la. Orang nak tido laaaaaaa"

"Tolonglah kejap, lepas tu tido la balik"

"emm, kerja sekolah apa?"

"Sains"



Dan sebagai bakal guru yang berdedikasi dan disayangi oleh pengetua serta seantero anak murid di Malaysia, maka aku pun mengiyakan je lah.



Sepupu aku duduk, bukak buku latihan sains. Aku tengok  ada dua bentuk soalan, objektif dengan subjektif. Aku biar dia buat sendiri yang objektif tu, kalau ada salah baru aku tegur. Sampai pulak ke soalan subjektif. Aku perati gambar rajah dekat soalan tu. 



Emmm, ada empat batang pokok yang diletak dalam pasu, pertama gambar pokok P disertakan dengan air, kedua gambar pokok Q tidak disertakan air, ketiga gambar pokok R disertakan dengan air tetapi dibungkus umpama hantu bungkus di dalam plastik lutsinar, dan akhir sekali gambar pokok S disertakan dengan air tetapi diletakkan di dalam almari selama seminggu. Pokok pokok lain pulak diletakkan di belakang kelas selama seminggu jugak. 



Mudah je ni, aku tengok soalan tu hanya mintak pelajar mengisi  jadual dengan jawapan yang betul. Jadual tu ada dua column, column pertama jenis tumbuhan dan column kedua keadaan tumbuhan selepas eksperimen tersebut. Aku tengok sepupu aku buat macam konfiden je. So aku pun buat rilek rilek la guling guling atas katil dengan harapan dapat sambung tido balik. Bila masa pulak aku tido yang nak sambung sambung bagai ni? heh..heh.. 



Tetiba sepupu aku tanya...



"Kakna, yang pokok S ni macam mana?"

"Pokok S mampus selepas seminggu".



Selepas beberapa minit.



"Ok, dah siap!"

"Mana? Kasi Kakna tengok dulu".



Aku perati dari satu column ke satu column. Sampai column yang bawah sekali dia tulis "Pokok S mampus selepas seminggu".



Kahkahkahkah....berdekah dekah aku ketawa. Sungguh keji bukan?



Ketahuilah anda bahawa kanak kanak itu sungguh suci dan naif. Janganlah dirosakkan pemikiran mereka demi kesejateraan anak anak bangsa Malaysia yang sungguh tidak mengerti selok belok duniawi. Dah kenapa ayat nak berkempen bagai pulak? Binatang pun ada masalah, inikan pula manusia. *tetiba* Hakhakhak haktuiiiii...!!!




ok, assalamualaikum babai....





Thursday, January 24, 2013

Lelaki-lelaki yang mencintai Rasulullah




Assalamualaikum..


"Wajib" di baca dengan nada yang sedih. Pasti menitis air mata mu, sebagai mana Para Sahabat Sayangnya Baginda Rasullulah SAW.




Lelaki - lelaki yang sweet terhadap orang yang di cintai.


1) Mu’adz bin Jabal yang menjerti dan menagis teresak-esak sehingga beliau pengsan oleh sebab dapat berita tentang kematian Rasulullah SAW.


 2) Rasulullah telah patah gigi di dalam perang Uhud, berita itu sampai ke Awais dan Awais di rumahnya sanggup mematahkan giginya sendiri kerana hendak merasai apa yg Rasulullah telah rasai.

  
3) Ada seorang pedagang minyak wangi, di Madinah. Setiap kali pergi ke pasar, dia singgah dulu ke rumah Rasulullah Saw, dia tunggu sampai Rasulullah keluar. Setelah Rasulullah keluar, dia hanya mengucapkan salam lalu memandang Rasulullah saja, setelah puas dia pergi. Suatu hari setelah dia ketemu Rasululllah dan dia pergi, lalu tak lama kemudian balik dari pasar dan dia datang kepada Rasulullah Saw dan meminta izin, “Saya ingin melihat engkau ya Rasulullah, karena saya takut dan tidak sanggup tidak dapat melihat tuan seperti ini lagi.”


4) Abu Ayyub Al-Anshari. Ketika Rasulullah hijrah ke Madinah, beliau beristirahat dahulu di pinggiran kota menginap di rumah Abu Ayyub Al-Anshari. Rumahnya itu dua tingkat, Abu Ayyub dan istrinya di tingkat atas dan Rasulullah Saw di bawah. Pada malam hari Abu Ayub dan istrinya tidak sanggup tidur karena mereka takut menggerakkan tubuhnya, semua terbujur seperti sebongkah kayu menahan dirinya untuk tidak bergerak. Mereka takut kalau bergerak, nanti debu-debu dari atas itu berjatuhan kepada Rasulullah. Setelah Rasulullah mengetahui hal itu, beliau sangat terharu lalu kepada Abu Ayub diajarkan sebuah doa sebagai penghargaan beliau atas cinta yang tulus dari Abu Ayub.
 

5) Dalam perang Uhud, ketika kaki Rasulullah terluka, ada seorang sahabat melihatnya lalu mengejar Rasulullah. Dia pegang kaki itu lalu dia bersihkan luka itu dengan jilatannya. Rasulullah terkejut lalu berkata, “Lepaskan! Lepaskan!” Sahabat itu berkata: “Tidak Ya Rasulullah, aku tidak akan melepaskannya sampai luka ini kering!”
 

6) Rasulullah sedang membariskan pasukannya karena Rasulullah selalu merapikan barisan pasukannya. Ternyata ada seorang sahabat, mungkin karena perutnya terlalu besar, selalu perutnya itu berada di luar barisan. Kemudian Rasulullah datang dan memukul perutnya itu agar dirapikan dengan barisan. Lalu sahabat itu memandang Rasulullah dan berkata: “Engkau diutus untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam, kenapa kau sakiti perutku?” Lalu Rasulullah turun dari kudanya, dan menyerahkan alat pemukul itu, lalu berseru: “Pukullah aku! Sebagai qishas atas kesalahanku.” Kemudian orang itu berkata: “Tapi engkau pukul langsung kepada kulit perutku.” Lalu Rasulullah segera membuka pakaiannya, tiba-tiba sahabat itu memeluk Rasulullah dan mencium perutnya. Rasulullah terkejut dan berkata: “Ada apa denganmu?” Sahabat itu menjawab: “Ya Rasulullah, genderang perang sudah ditabuh, mungkin ini adalah saat terakhir perjumpaanku denganmu. Saya ingin sebelum meninggal dunia, sempat mencium perutmu yang mulia.”
 

7) Bilal yang selalu adzan semasa hidup Rasulullah tidak mau beradzan lagi setelah wafat Rasulullah karena Bilal tidak sanggup mengucapkan “Asyhadu anna Muhammad Rasululah” karena ada kata-kata Muhammad di situ. Tapi karena desakan Sayyidah Fatimah yang saat itu rindu mendengar suara adzan Bilal, dan mengingatkan beliau akan ayahnya. Bilal akhirnya dengan berat hati mau beradzan. Saat itu waktu Subuh, dan ketika Bilal sampai pada kalimat Asyhadu anna Muhammad Rasulullah, Bilal tidak sanggup meneruskannya, dia berhenti dan menangis terisak-isak. Dia turun dari mimbar dan minta izin pada Sayyidah Fatimah untuk tidak lagi membaca adzan karena tidak sanggup menyelesaikannya hingga akhir. Ketika Bilal berhenti saat adzan itu, seluruh Madinah berguncang karena tangisan kerinduan akan Rasulullah Saw.


8) Seorang budak bernama Tsauban sangat menyayangi dan hatinya selalu merindukan Rasulullah Muhammad SAW. Sehari saja tidak bertemu Nabi, rasanya seperti setahun baginya. Kalau bisa dia ingin bersama Rasul setiap waktu. Karena jika tidak bertemu Rasulullah, dia amat sedih, murung dan seringkali menangis. Demikian juga yang dilakukan Rasulullah terhadap Tsauban begitu mengetahui betapa besarnya kasih sayang Tsauban terhadap dirinya. Suatu hari Tsauban berjumpa Rasulullah SAW dan berkata, “Ya Rasulullah, saya sebenarnya tidak sakit, saya sangat sedih jika berpisah dan tidak bertemu denganmu walaupun sekejap. Jika sudah bertemu barulah hatiku menjadi tenang dan gembira sekali. Apabila memikirkan akhirat, hati ini bertambah cemas dan takut kalau-kalau tidak dapat bersama denganmu. Kedudukanmu sudah tentu di syurga yang tinggi. Sedangkan saya belum tentu, entah di syurga paling bawah atau yang paling mencemaskan, kemungkinan tidak dimasukkan ke syurga langsung. Jika demikian, tentu saya tidak akan bertemu denganmu lagi.” Rasulullah amat terharu mendengar perkataan Tsauban. Namun beliau tidak dapat berbuat apa-apa karena balasan surga atau neraka bagi setiap hamba itu hak dan urusan Allah. Maka setelah peristiwa itu, turunlah wahyu kepada Rasulullah SAW yang berbunyi; “Barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu: nabi-nabi, para shiddiqin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.” (QS An Nisaa’:69). Mendengar jaminan itu Tsauban pun tersenyum. Hatinya menjadi tenang dan gembira kembali. 




 Selawat ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W...



Salam Maulidul Rasul - 12 Rabiul Awwal 1434 Hijrah bersamaan 24 Januari 2013.





Tuesday, January 22, 2013

Seni mengambil gambar yang perlu diketahui







Orang kata kalau dah memang berbakat plus plus berseni tu, buat apa pun nampak cantik. Ini gambar yang aku ambil secara sengaja dekat page Ustaz Azhar Idrus. Gambar ni dekat pasar Chow Kit tak silap aku. Cuba teliti dan tengok betul betul gambar ni, banyak maksud tersurat dan tersirat. Tak perlu aku jelaskan kot kan kannn? :)


Tak payah nak pergi tempat lawa lawa and vogue vogue, yang penting kualiti gambar tu dan nilai keseniannya, walaupun cuma gambar penyapu lidi sama penyodok je. Dan yang paling penting jugak mestilah cameranya. So, bilakah aku akan dapat camera DSLR sebijik ??? hahaha..



ok, byeeee :)



Apa yang menarik di Cameron Highlands




Assalamualaikum...

Ada hajat nak ke Cameron Highlands ke? kalau ya, jangan lupa singgah tempat tempat ni dan ambik gambar kasi penuh memory card ok? (warning : entry penuh dengan gambar, sekian).


Keseluruhan gambar adalah 'unedited version'. Boleh bilang berapa banyak jerawat dan taik lalat yang ada. HAHA..


Kalau yang datang dari utara tu, apa kata singgah Kuala Kangsar kejap tengok tengok labu sayong, mana tahu ada yang berkenan di hati :)


 Kalau yang ni tak payah beli takpe kot..hehh hehh..










 Alang alang dah singgah Kuala Kangsar tu, jangan lupa pergi tengok istana diraja KK, sumpah cantik gila!


Solat dulu di RNR Sungai Perak. Kalau perasan dekat RNR ni ada menara, apa lagi ambik gambar dulu barang dua tiga keping :)





Sampai sampai je di Cameron Highlands, cari dulu hotel, homestay, chalet, apartment, etc. buat menginap sepanjang percutian. Aku menginap di apartment itu hari, yela ikut rombongan kan. Mau rabak poket kalau nak sewa hotel.


 Tu diaaa. Bas yang bawak rombongan Cik Kiah.




 Tempat wajib pergi 1 : Ladang teh.










 Jangan lupa beli teh buat sedara mara di kampung..cececeyyy..


 Tempat wajib pergi 2 : MARDI




 Masih di MARDI.










Like this!




 Pokok epal di MARDI. Rugi kalau ke Cameron Highlands tak singgah tengok pokok epal. Kannn??






 Epal terbantut. Masih dalam penyelidikan aku syak..hehh hehh..




 Kundur yang gedabak. Oh ya, masih di MARDI.


 Beberapa gugus salad merah. ok, 'gugus' ya.


 Pokok tomato.




 yeahhh..Kasi penuh memory card.


 Tempat wajib pergi 3 : Ladang strawberry Al-Mashoor. Jangan lupa rasa dulu stawberi coklat kat sini, sumpah sedap!


Tempat wajib pergi 4 : Pasar sayur. Aku ter'berkenan' dekat carrot organik ni, beli dua gugus dengan harga lima hengget. Oh ya, abaikan penggunaan tatabahasa saya.




 Sejenis ginseng yang aku sangkakan ulat pada mulanya -__-




 Tempat wajib pergi 5 : Kebun sayur & bunga.


 Masih di kebun sayur & bunga, snap kaktus yang tak seberapa banyak ni sebab orang orang rombongan Cik Kiah taknak singgah ke kebun kaktus. Camni arrr..




 Dapat bunga daisy ni sempena hadiah birthday 10/1 hari tu. Gambar tak sharp, memory dah penuh barangkali.




Tambahan :

Tempat wajib pergi 6 : Kebun kaktus.




Semoga dapat membantu serba sedikit kalau ada yang nak ke Cameron Highlands. Ok, byeeee :)



p/s Jangan lupa beli t-shirt I Love Cameron Highlands.