Friday, February 1, 2013

Misteri 'Makcik P' di masjid




Ini cerita lama sebenarnya, tapi biarlah aku cerita sikit sikit mana lah tau boleh dijadikan bedtime story buat anak anak aku ye dak? kemain 'anak anak' -.-



Kisah ni terjadi dalam bulan puasa kira kira dua tiga tahun yang lalu. Alkisah ada lah seorang makcik ni, orang kampung aku jugak, berperwatakan ramah, berkulit kuning langsat, sederhana tinggi, badan juga sederhana besar layaknya ibu ibu yang berusia dalam lingkungan 50-an. Ceritanya bermula semasa orang orang kampung bersiap siap untuk ke masjid menunaikan solat terawikh. 


P/S gambar sekadar hiasan. Ihsan Google


Tak ketinggalan keluarga aku jugak. Lepas siap siap semua kitorang pun gerak la ke masjid. Masuk je dalam masjid aku terus solat sunat tahiyatul masjid, lepas tu ada lebih masa lagi sebelum muazzin melaungkan azan. Aku duduk sambil zikir zikir sikit kasi jiwa tenang sambil mata melilau tengok orang lalu lalang masuk dalam masjid, mana lah tahu kan kot kot ada rezeki terjumpa bakal mak mertua? heh..heh..


Muazzin pun melaungkan azan. Senyap.


Lepas bacaan iqamat, semua jemaah pun memenuhkan saf saf yang kosong. Tetiba telinga aku dapat tangkap bunyi sebijik motor. Bunyi tu nak kata sayup sayup pun tak, nak kata dekat dekat pun tak jugak. Aku pun toleh kepala ke belakang, lantas berbisik 'dah agak dahhh'. Yang parking motor betul betul depan pintu masjid tu tak lain tak bukan adalah Makcik P. Makcik P, oh ya aku namakan makcik ni sebagai Makcik P (bukan nama sebenar) =)



Sedar bahawa diri sudah lewat, Makcik P dengan tergesa gesa memakai telekung, terus menuju ke saf pertama.Ya, habis dilanggar jemaah jemaah yang berada di saf saf lain. Ada Makcik P kisah? "yang penting aku dapat pahala duduk di saf pertama", ujar Makcik P. Eh tak tak, aku tambah je tu..hahaha... Yang aku ni pulak kebetulan berada di saf kedua yakni di belakang Makcik P.



Almaklumlah masjid di kampung, mesti ada ulat ulat yang selalu terbang dekat lampu tu kan? Tengah tengah khusyuk imam membacakan surah, ulat ulat lampu ni pun mula la buat operasi. Terbang sana terbang sini last last jatuh atas karpet. Dah jatuh atas karpet tu bukan reti nak duduk diam diam, mula la nak berjalan konon konon kepatahan sayap. Dah berjalan tu tak reti reti pulak nak berjalan ke tempat lain, ke Makcik P jugak yang dituju. Dalam beberapa saat aku syak ulat tu dah melata atas kaki Makcik P, Makcik P pun apa lagi terus kibas kibas kain dia, siap angkat sampai paras lutut lagi. Kau bayangkan perasaan aku yang tengah solat dekat belakang Makcik P ni ??? Tak nak tengok, memang dah automatik nampak, nak pejam mata kang terlepas pulak tengok aksi aksi Makcik P. Hahaha..keji gila! tapi boleh dimaafkan sikit kot sebab time ni tengah solat terawikh, ye dak?




 Bila dah ok Makcik P berhenti kibas kibas kain dia, tapi ulat ulat tu macam tak reti bahasa. Tetiba Makcik P kibas kibas lagi kain dia. Ahh sudah! Semangat kemain dia kibas kibas kain, siap toleh kiri kanan tengok ulat tu keluar ke tak. Aku tengok jemaah kiri kanan Makcik P ni steady je, tapi dalam hati tak tahu la kan.



Yang tak boleh belahnya, lepas siap kibas kibas kain tu Makcik P boleh terus rukuk dan sembahyang macam biasa umpama takde apa apa yang berlaku. Stress aku dengan Makcik P ni -,-



Sampai ke tahiyat akhir, aku diam dan berkobar kobar nak tengok reaksi orang orang kiri dan kanan Makcik P. Tapi diorang steady je, semua buat muka biasa biasa je. Ahhh memang pelik! Kira kira hampir ke pukul 10.00 malam, maka selesailah solat terawikh 8 rakaat sekali dengan witir 2 rakaat.



Sampai sampai je di rumah...



Mak, nampak tak makcik kat masjid tadi?

Makcik  mana?

Alaaa makcik yang selalu parking motor depan pintu masjid tu?

Ohh, Makcik P. Kenapa?

Takdela, tapi macam pelik je makcik tu tadi. Boleh pulak dia kibas kibas kain masa tengah sembahyang..

HAHAHAHA... Siapa? Makcik P? HAHAHAHA..

Ha'ah, Makcik P. Kenapa mak??

HAHAHA... Makcik P tu memang macam tu, dia tu tiga suku. HAHAHA...

Patut laaa  .............. -.-




Sekianlah saja kisah Makcik P, semoga menjadi pengajaran buat yang diluar sana. Eh???





Ok, assalamualaikum babaiiii :)






No comments:

Post a Comment

ratna mintak tolong komen =)