Thursday, December 5, 2013

Ceritera Guru Pelatih UPSI @ PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka - Part 1




Assalamualaikum...




Okay, kuatkan hati tulis juga.


4 bulan, 15 Julai - 8 November 2013..
Terima kasih Allah Kau berikan aku peluang untuk bergelar pendidik di SSN SMK Seri Kota, Melaka, walau sekadar guru pelatih. 


Cikgu Syazana :')


Habis je exam semester 6, kami akan buat preparation untuk LM, latihan mengajar. Emm, kalau nak ikutkan perasaan aku waktu ni 'lahaii, masa ni macam cepat sangat berjalan, tup tup dah bulan 7, tup tup dah kena packing barang pegi Melaka. Tak boleh ke lepas raya? Ni tengah tengah bulan puasa pulak tu, nanti nak balik macam susah je nak dapat cuti, LM kau ingat boleh suka suka je nak cuti macam ponteng kuliah? err.. salah satu syarat untuk grad adalah menjalani latihan mengajar selama 4 bulan dan kami hanya diberikan 3 hari sahaja cuti bersebab'. 





Suasana baru, tempat baru, housemate baru, kehidupan baru dan semua yang baru baru belaka..
Ada orang cakap adatlah kalau dah nama cikgu pelatih, macam macam hal kau akan alami. Ya, betul sangat!
Lepas family aku bertolak balik Perlis, tinggal lah aku dengan member aku. Dekat sekolah ni aku dengan member aku ni je kos pendidikan khas, kami menyewa satu rumah dengan bebudak BM, Math, Moral. 8 orang satu rumah, 4 bilik. Jarak dari rumah ke sekolah lebih kurang 5 minit naik kereta, kami dah berpakat bagai dah untuk tumpang kereta salah seorang housemate ni ke sekolah, tiap tiap bulan kami akan bayar duit minyak. Ok, setel. Sehari sebelum kami memulakan LM, kami terima ujian yang boleh dikatakan sangat besar. Family semua dah balik, aku dengan kawan aku sedih sangat time tu. Tapi....it's okay, Allah kan ada :')


*kau pehal gambar taknak rotate pulak dah masuk blog*


Bermulanya hari pertama sebagai guru, cikgu, pendidik, ustazah...err..? ;)
Mula-mula sampai sekolah tu dia punya berdebar macam mula-mula nak masuk sekolah menengah, macam mula-mula nak masuk U. Sampai boleh terlupa nama pengetua yang berbuih dok hafal dari semalam.
Dah jumpa pengetua, kami diminta duduk di barisan hadapan sekali, dekat tempat duduk cikgu cikgu untuk diperkenalkan dalam perhimpunan! oh damn. 


*my first week*


Kalau dulu masa perhimpunan asyik tengok cikgu cikgu je kat depan, sekarang aku pulak yang dekat tempat cikgu cikgu tu. Perasaan masa tu seronok jugak la sampai rasa nak guling guling je depan bebudak, sorry la cikgu ter'over' excited sikit. Sikit je, berdebar tetap bertingket tingket.






Lepas perhimpunan, kami cikgu2 pelatih 9 orang ni semua diminta pergi ke library untuk taklimat serba sedikit dari pengetua dan GPK-Guru Penolong Kanan. Bila pengetua tanya kos kami semua, GPK PK (Pendidikan Khas) macam terkejut, "eh, pendidikan khas ye?".. Ahh kenapa pulak?






Pengetua mintak kami ikut GPK masing2, dan masa nak keluar tu GPK PK datang dan cakap "dah dekat 4 tahun PK tak pernah terima guru pelatih". Ohh... *segan betul nak berborak sebenarnya* :D
"Jom ikut saya pegi kelas PK". Senyum. 



PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka.


"Assalamualaikum cikgu". Errr, hehehe...waa'laikumussalam. Dulu aku bagi salam dekat cikgu2, sekarang bebudak bagi salam dekat aku. Cikgu? Cikgu ke? Macam tak percaya pun ada dah jadi cikgu. Lahaiiii nye lah, first time praktikal kan :)





Dah sampai Bilik Gerakan PK, kami jumpa GPK PK dengan guru pembimbing. MashaAllah baiknya lah diorang ni, mula mula tadi nampak garang. Kan dah cakap Allah tu ada tak kira kita susah ke senang :)
Tengah2 bincang pasal jadual dan subjek apa nak ajar, datang sorang budak autisme. Dia tanya GPK pakai handphone brand apa? Hahaha..student pendidikan khas pertama yang aku jumpa dekat sekolah ni.
Tetiba aku dapat call dari pejabat cakap aku tak masuk kelas relief tingkatan berapa entah. Marah2. Terus GPK PK pegi pejabat bagitau aku akan duduk di blok pendidikan khas dan hanya akan relief kelas pendidikan khas je. huhu..mana cek tau! jangan arr marah2, saya budak baru belajaq :'(


*student pertama aku jumpa*


Dah habis bincang2 bagai tu, bermulalah sesi orientasi. Aku dengan member aku ni dibawak ke kelas2 pendidikan khas dan berkenalan dengan pelajar2, cikgu2, dan PPM. Dah salam2 say hyee2 dekat bebudak, diorang macam nak kata teruja pun tak, seronok pun tak, tak seronok pun tak. Sokayyyy, diorang tak kenal cikgu cikgu baru ni lagi letteww..






Sebelah petangnya kami kemas2 barang pindah keluar dari rumah sewa. Rumah sewa yang baru ni dekat sangat dengan sekolah, jalan kaki je dalam 5 minit sampai la. Tak payah la aku cerita sebab apa, cukuplah aku simpan je dalam kepala, bukan nak berdendam ke ape. Tapi.....abaikan. Yang aku terharu sangat Allah hadirkan seorang hambaNya untuk tolong kami angkat semua barang. Member kepada kawan aku, terima kasih Allah. Keberkatan bulan ramadhan juga barangkali.






Hari kedua dekat PPKI (Program Integrasi Pendidikan Khas)..






To be Continued...









No comments:

Post a Comment

ratna mintak tolong komen =)