Saturday, December 7, 2013

Ceritera Guru Pelatih UPSI @ PPKI-P SSN SMK Seri Kota, Melaka - Part 2




Assalamualaikum..


Kemain 'to be continued' bagai, bajet ada orang baca. Tapi pedulik apa aku, blog aku yang punya, nanti kalau sempat merasa tua boleh la juga baca sambil tunggu anak cucu balik dari kolumpo. eh?



Hari kedua sebagai guru pelatih.




Buat masa sekarang ni masih elok lagi la ingatan aku, takut juga kalau aku tak abadikan momen momen indah ni dekat mana mana, nanti makin lama makin lupa. Sedih. T__T



Kami sebenarnya diberikan 16 minggu (4 bulan) untuk menjalani LM-latihan mengajar dan 2 minggu Rancangan Orientasi Sekolah (ROS). 2 minggu ni termasuk sekali la dalam 16 minggu tu, jadi ROS 2 minggu, LM 14 minggu. Masa taklimat LM itu hari, pihak UPSI ada cakap terpulang kepada pihak sekolah sama ada nak buat ROS ataupun tak. Ikut budi bicara pihak sekolah atau GPK gitu laa. Aku dan member aku memang buat ROS atas saranan GPK PK supaya kami kenal dulu PPKI-P di sini. Ini bebudak pendidikan khas, bukan boleh main mengajar je. Emosi, tingkah laku, kawalan kelas semua tu kau kena jaga sebab diorang ni istimewa dari kanak kanak normal, istimewa sangat :')




Bermulanya ROS kami. Hari kedua ni lah merudumkan mood excited aku nak mengajar. Aku kena relief kelas tahap 1. Tahap 1 ni diwajibkan PPM (Pembantu Pengurusan Murid) untuk masuk ke kelas sepanjang guru mengajar bertujuan menjaga bebudak ni semua. Aku tak tahu apa apa lagi sebenarnya, PPM dengan cikgu pun tak berapa nak kenal sangat yang mana satu. Masuklah aku ke kelas Ceria 2 ini. Masuk kelas - konpiden - muka cool - jangan terlalu garang - jangan terlalu baik. 


Kelas Ceria 2


Okayyy kelas. Saya cikgu baru kat sini... Boleh panggil Cikgu Syazana ye.
Boleh bagitahu cikgu tak nama kamu semua pulak? 
Kita mula dengan yang duduk depan sekali ni haa..eh kenapa awak makan dalam kelas ni? Ni bulan puasa kan? 

Takde respon..

oooo tak puasa ya?

Masih takde respon..

hmmm..ok takpelah.

*Bangun pulak sorang budak yang duduk belakang sekali*

Budak belakang : Heyyy budak! Ape kau buat kat sini haa?

Aku : Budak?? *Muka garang* duduk! Bagitahu cikgu apa nama kamu?

Budak belakang : Takde nama! Kau keluar sekarang *sambil tolak aku keluar kelas*..

Aku keraskan badan cuba melawan, budak ni besar dari aku, tapi aku tinggi daripada dia, boleh tahan kuat jugak dia tolak. Aku tinggikan suara..


Pergi duduk dekat tempat awak! 


Dia pun pergi duduk dekat tempat dia. fuhhhh..bagus dengar arahan.


Aku pun borak borak je la dengan diorang ni, puasa ke tak, tinggal dekat mana, berapa orang adik beradik, baju raya dah beli ke belum...bla..bla..bla.. Tapi...tapi...budak belakang tu buat tak tahu je dekat aku, sibuk bercakap dengan kawan kawan dia. Aku pun memang buat tak tahu jugak lah dekat dia. 



Lepas tu aku nak tulis apa entah dekat whiteboard, aku pun pergi la dekat meja belakang ambik marker pen. Budak belakang ni tetiba bangun pergi kunci pintu, lepastu dia pergi dekat aku dia cakap "aku nak bunuh kau" sambil selongkar cari pensil dalam kotak pensil dia. Aku buat donno je lagi. Lepastu dia datang bawak pensil terus cucuk perut aku -_-"


Heiiiiii...!!!


Sebelum apa apa yang teruk lagi bakal terjadi, aku mem'blah'kan diri. Terus menuju ke kawan aku di bilik sebelah. 


Tolong aku wehhh, aku takut arr dengan budak tu. wuuuu...


Aku pergi semula ke kelas tu dengan kawan aku, PPM tengah marah marah budak tu sambil pegang rotan, budak tu diam je.


PPM : Cikgu lain kali cikgu marah sikit dia ni.

Aku : hehehe..tu la, takut jugak saya tadi.


Budak tu pun menjadi seoarang yang baik sampai waktu kelas aku tamat.


Muhammad Azeem :)


Cikgu Syazana selepas kejadian :)



Disinilah pentingnya ROS tu, untuk kita kenal kenal dengan pelajar dulu, tahu emosi diorang, tingkah laku diorang kerana dari situlah kita boleh buat peneguhan dan sebagainya. 


Budak belakang tu namanya Azeem *alahaiii rindu pulak la dekat dia* :'(
Dan disebalik kejadian tadi sebenarnya Azeem ni seorang yang sukakan perhatian. Dia akan buat apa sahaja sampai guru beri perhatian kepada dia. Comel sangat lettewww kan :')


Bila aku dah lama dengan diorang, sebenarnya diorang ni sangat sangat penyayang. Azeem kadang kadang buat aku tetiba sebak, tetiba terharu, tetiba senyum, tetiba ketawa, tetiba marah. Kau kena pandai baca tindak tanduk dia baru kau boleh kawal dia. 


Masa hari hari akhir kami dekat PPKI-P ni, aku pergi dekat Azeem. Saja borak dengan dia...


Azeem...

Kenape? 

Nanti cikgu dah nak pindah, cikgu dah tak ajar kat sini lagi. Nanti Azeem dah tak jumpa cikgu tau.

Kenapa nak pindah?

Sebab cikgu kena ajar dekat tempat lain, cikgu dah takde kat sini... 

Jangan laa.. jangan la pindahhh... duduk sini je...

Emm.. Azeem sayang cikgu tak?

Sayang la...jangan la pindah, awak duduk sini la...

Tak boleh Azeem cikgu kena  pindah jugak :'(
Azeem balik la dulu..bye bye.. (diorang tengah beratur sebelum balik ke rumah)

Byeeee.... *dia senyum*






Makin lama makin banyak perubahan yang aku nampak pada Azeem. Cikgu doakan Azeem terus jadi budak yang baik ye. Azeem memang dah dapat syurga, cikgu pulak belum tentu lagi. Kalau boleh Azeem tarik cikgu masuk syurga sekali di sana nanti ye? Panjang umur kita jumpa lagi.. Cikgu sayangkan kamu semua..







*crying*




To be continued - Part 3





No comments:

Post a Comment

ratna mintak tolong komen =)